Tallinna Ülikoolis arendati K.O Products kreemdeodorandist pulkdeodorant

Updated: Apr 21

Tallinna Ülikooli loodus- ja terviseteaduste instituudi tooteinnovatsiooni peaspetsialist Maria Martšenko ja analüütiliste meetodite peaspetsialist Mari-Liis Leinus arendasid parfüümide ja tualetitarvete tootmisettevõtte K.O Products'i juba väga heade omadustega kreemdeodorandist veelgi parema pulkdeodorandi.

TLÜ tooteinnovatsiooni peaspetsialist Maria Martšenko (vasakul) ja TLÜ analüütiliste meetodite peaspetsialist Mari-Liis Leinus (paremal)
TLÜ tooteinnovatsiooni peaspetsialist Maria Martšenko (vasakul) ja TLÜ analüütiliste meetodite peaspetsialist Mari-Liis Leinus (paremal)

Olemasoleva toote edasiarendus

Kui K.O Products OÜ ülikooli poole pöördus, siis oli neil oma toode juba olemas, kuid nad soovisid seda edasi arendada. TLÜ-ga võeti ühendust ülikooli varasema kliendi, Berrichi soovitusel.


Mari-Liis Leinuse sõnul jõuavad nende juurde tihti kliendid, kes on juba ise kodus midagi kokku segada proovinud, kuid ei ole lõpptulemusega rahule jäänud. Sellegi projekti puhul lähtuti kliendi katsetatud retseptist, muudeti mõningaid koostisosasid ja nende vahekorda, et saada soovitud toode. Ka Maria Martšenko kinnitab, et sellist olukorda tuleb tõesti aeg-ajalt ette, kus kliendil on kas oma kindel visioon või isegi reaalne toode juba olemas, kuid soovivad teha teatud parandusi oma tootes, et muuta see veelgi paremaks. K.O Productsi deodorandiprojekti puhul oligi ettevõtte soov olemasoleva toote edasiarendus.


Miks algset toodet üldse ümber oli vaja teha?

Pildil uus TLÜ x K.O Products koostöös valminud pulkdeodorandi prototüüp
Pildil uus TLÜ x K.O Products koostöös valminud pulkdeodorandi prototüüp

Martšenko selgitab, et K.O Products-i esialgne toode oli juba väga heade omadustega, kuid klient soovis muuta selle formulatsiooni kreemdeodorandist pulkdeodorandiks. "Meie klient oli lasknud oma tutvusringkonnal algset kreemdeodoranti testida. Saadud tagasiside kohaselt oli toode küll tõhus, kuid purgis oleva kreemja deodorandi pealekandmine ei olnud mugav. Sealt tekkiski vajadus viia formulatsioon tahke pulkdeodorandi kujule," selgitab Martšenko ning lisab, et põhjuseks oli kasutajamugavus – pulkdeodoranti on lihtsam kasutada, ilma et peaks käsi määrima. Lisaks täiustati esialgset retsepti uute koostisosadega. Tootearenduse käigus tuli teha palju katseid selleks, et saada deodorandi konsistents õigeks. Ühest küljest peab selline toode olema hästi pealemääritav ning pehme, teisest küljest aga piisavalt tahke ning mitte murenema. Deodorandi arendus koos testimisega võttis aega üks aasta.


Kuidas käib toote testimisprotsess ja kuidas leitakse inimesi testrühma?

"Toodete testrühma leiab olenevalt kokkuleppest kliendiga kas meie või klient ise. Testimisprotsess võib olla nii katseisiku enesehindamise põhimõttel täidetav ankeetküsitlus, kusjuures testimist teeb katseisik üldjuhul kodus või ka kaasates nahadiagnostika seadet – siis toimub testimine üldjuhul meie laboris," selgitab Leinus testimise tagamaid. "Vahel peame ise otsima ülikoolist inimesi, kes oleksid huvitatud osalema uue toote testimises. Deodorandiprojekti puhul oli kliendil endal piisavalt suur tutvusringkond, kes testisid arendatud toodet. Testrühma isikud said koju kaasa meie laboris valmistatud deodorandi tootenäidised, mida tuli neil ühe nädala vältel testida. Sealjuures pidid nad täitma ka vastavat ankeetküsimustikku toote omaduste kohta," lisab Martšenko.

„Tänapäeval on teadmussiire väga soositud, et eri valdkondades loodud uued teadmised ja tehnoloogiad leiaksid rakendust ühiskonna ning majanduse hüvanguks."

Tooteinnovatsiooni peaspetsialist Maria Martšenko

Teha tuleb seda, mille järele on nõudlust

Martšenko on seisukohal, et teha tuleb seda, mille järele on nõudlust. "Tänapäeval on teadmussiire väga soositud, et eri valdkondades loodud uued teadmised ja tehnoloogiad leiaksid rakendust ühiskonna ning majanduse hüvanguks," ütleb Martšenko. Sellega nõustub ka Leinus, kes lisab: "Puhas teadustöö kipub tihti olema üksluine – enamasti tehakse teadust just ühes kindlas valdkonnas. Olen rahul, et minu praegune töö (koostöö ettevõtlusega) on põnev ja väljakutseid pakkuv, sest kunagi ei tea, millise projekti kallal järgmisena tööd alustame."


Sul on idee ja vajad tootearendust? Pöördu julgelt Tallinna Ülikooli poole

Ettevõtted, kes soovivad arendada teaduspõhiseid kosmeetikatooteid ja kelle enda tootearendustiimis jääb seadmetest ja/või teadmistest vajaka võivad alati julgelt TLÜ poole pöörduda kinnitab Leinus. „Meil on Tallinna Ülikooli loodus- ja terviseteaduste instituudis professionaalne tootearenduse tiim ning võimalused luua erinevaid huvitavaid uudseid tooteid,“ lisab Martšenko.